12.12.10

Adventsglögg

Så var det tid för Adventsglögg med 18 gäster i en 2:a.
Jo det gick bra även om inte alla fick en stol att sitta på, men
vad gör det, man måste röra lite på sig då får man plats med
mer mat.
Det var till att gå upp tidigt och baka Lussekatter som blev
lussebullar då jag glömt köpa russin och inte hade tid att gå
ut och handla.
Men bullarna blev goda.

Sedan var det tid att griljera skinkan. Jag blandar 1 ägg, 1 äggula, 4 msk god senap som jag breder på
skinkan, strör sedan över ströbröd och sticker i kryddnejlikor. In i ugnen som jag satt på 225 grader i
ca 20 minuter. Mmmmm det luktar bara så gott av kryddnejlikorna.

Jansson är en självklarhet på mitt mini julbord

JANSSON
Sätt ugnen på 225 grader.
Detta behöver du. !0 medelstora potatis, 2 gula lökar, 2 burkar ansjovis, 3 dl grädde, 2 msk smör och 3 msk ströbröd.
Skala och skär potatisen i fina strimlor.. Löken i tunna skivor.
Varva sedan potatis, lök och ansjovis i en ungssäker form. Blanda ansjovisspadet med grädden och häll
över. Avsluta med ströbröd och smör klickar.
Grädda i undredelen av ugnen i ca 45 minuter eller tills potatisen är mjuk.

Det var tur att Lise komm och hjälpte mig så att allt blev klart i tid.
Det blev en underbar Söndag med
god mat och härlig familj och vänner.





1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk den som hade fått vara gäst vid ditt julbord! Yum! kramar Gabbi