31.7.11

En härlig helg i Trosa

För någon vecka sedan var jag en långhelg i vackra Trosa och besökte minna kära vänner som flyttat hem från Mocambique.
En mysig helg med mycket prat, lite inredning och goda middagar med gott vin.
Kan en helg bli bättre???

Trosa är verkligen en charmig stad som har allt, arkitektur,vatten,trevliga ute serveringar och underbara promenad stråk.

En fin upplevelse var Hillsta gård   0156 - 200 14

Där var det själplockning av potatis och jordgubbar

Du gräver själv upp så mycket potatis du vill ha, väger dem i lilla boden där det finns våg, prislista och kassa
Är det inte underbart att denna bonde finns och att han fortfarande litar på människor. Jag trodde inte det var
sant när jag hörde det men blev så glad när jag förstod att det var så.
Sedan var det bara att åka hem och laga en god middag. Till förätt blev det ny upptagna små rödbetor med lite flingsalt och en liten, liten klick smör. Mmmm underbart. Varmrätten bestod av vår nyuppgrävda potatis kokad med massor av dill och grillad lammfillé. Vi avslutade med söta svenska jordgubbar och vaniljglass. 

Till detta drack vi ett somrigt vitt vin från Nya Zealand som heter Satellite och är en Sauvignon Blanc.
Ett friskt fruktigt vin med lite inslag av citrus och päron.
En fantastisk kväll som var varm och skön, en underbar middag med goda vänner, ja då mår man bra.

 En kväll tittade vi på veteranbilar, tänk vad det finns många härliga gammla billar kvar och så välvårdade, fantastiskt. Det där med veteranbilar är en folkrörelse, dom åker runt och visar upp sina bilarpå sommaren och meckar med dom på vintern.

Jag tycker om Trosa för att alla dessa gamla hus med fantastisk arkitektur får finnas kvar, små underbara hus med stockrosor. Man bara njuter när man går omkring och tittar på alla vackra hus.

En härlig helg med vänner, god mat, inrednig, skönhet och goda upplevelser.

3 kommentarer:

Ann L sa...

Visst var det en härlig helg. Hoppas det blir många fler. Det finns mycket att se i vackra Sörmland: vi har Tullgarns Slott och Nynäs Slott nära oss. Idag åt vi lunch på Fina Fisken - varmrökt lax med färsk potatis - gott!

Anonym sa...

Låter härligt! Sörmland är ett vackert landskap. Blir nostalgisk när jag hör Sörmland, eftersom jag tillbringade alla mina somrar där hos mormor och morfar.
Bra att du gör raklam för närproducerade råvaror.
Gittan, du är en duktig matambassadör.

Anita Dahlroth sa...

Oj,jag tryckte fel. =)
Det var jag som skrev.