12.9.11

Österlenkryddor

Jag uppehåller mig lite till på Drottningtorget och Bondens Marknad.
Solen var framme och det var en härlig morgon, jag gick runt och njöt av den färgsprakande marknaden tittade på stora gyllene pumpor, härligt röda äpplen och guldgula kantareller. Underbart.

Kunderna låter inte vänta på sig trots att priserna är som i en delikatessbutik.
Snart är det köer till Annedals Gårdsbutik, Tockafarmaren,Österlenskryddor ,Vilhelmsdals Gårdsmejeri och många, många fler.
Många vill prata lite med bönderna,få råd eller recept.

Jag stannade hos Olle Olsson som tillsammans med sin familj äger och driver Österlenkryddor.
www.osterlenkryddor.se    
Besök deras härliga sida med massor av tips på deras aktiviteter. Varför inte åka dit och göra en likörprovning eller en kryddvandring, det måste vara en symfoni av dofter och färger, tänk bara ett helt fält av lavendel. Sedan ett besök i gårdsbutiken för att köpa kryddor till höstens grytor och soppor.
Avslutar besöket gör man i caféet där du bland annat kan äta en god soppa med gårdsbakat bröd och lite lavendelglass till dessert.
Österlenkryddor ligger norr om Köpingebro, öster om Ystad.
Olle berättade så engagerat om kryddor och kryddblandningar att jag blev helt tagen, hade massor att fråga om, men helt plötsligt var det kö,folk ville handla och där stod vi och pratade.
Mycket lärorikt och kryddor köpte jag.
Har gjort ugnsrostade grönsakermed Pantofflesalt från Österlenkryddor, lite basilika olja från Gunnarshögs Gård som ligger i Hammenhög  www.gunnarshog.se

När grönsakerna var klara smulade jag lite getost över.
Osten var naturligtvis köpt på marknaden hos Vilhelmsdals Gårdsmejeri,det ligger iTommarp
Mina ugnsrostade grönsaker blev en delikat söndagsmiddag.

1 kommentar:

Oscar sa...

Det låter härligt med allt det goda, du skriver om.
Måste ta cykeln på lördag morgon och styra kosan mot Drottningtorget.