8.3.11

Internationella kvinnodagen, Semlans dag och pannkakans dag.

Allt detta kan vi fira i dag den 8 mars. Plus att solen skiner i Malmö,
underbart vårväder.
Jag börjar med att fira alla kvinnor. En skål för alla duktiga tjejer.

Dagen firas också av FN och i många länder är det en nationell helgdag.
Internationella kvinnodagen instiftades 1910.
Och 1977 antog FN en resolution som rekommenderade ett allmänt firande.
Dagen har fått olika innebörd i olika länder, på många håll har den mist sin politiska innebörd och i stället blivit en dag då män uppmärksammar och uttryker sin kärlek till kvinnan.
Så tjejer jag hoppas ni får mycket uppmärksamhet, god middag, kärlek och blommor i dag.

Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg.
Jag kärt barn har många namn är det inte så man brukar säga?
Från början åts semlan bara på fettisdagen under påskfastan. Men när svenskarnas intresse för fastan minskade, blev det tradition att äta den varje tisdag under fastans 7 veckor.
I dag kan du köpa semlor redan före jul på vissa konditori.
Många äter semlan i en djup tallrik med varm mjölk, som spetsas med lite salt, för att bryta mot sötman,
och i vissa delar av Sverige pudrar man även på lite kanel. När semlan serveras på det sättet kallas den hetvägg.

Jag föredrar en kopp kaffe till min semla.
Hur äter du din semla ??


Till sist har vi då pannkakan.
Tisdagen efter fastlagen är i många länder känt som Pannkaksdagen ( Pancake day)
Då samlas stora och små för att äta pannkakor och anordna pannkakslopp.
Pannkaksloppet går till så att man springer med en stekpanna med en pannkaka i en bestämd distans medans man vänder pannkakan i luften ett antal gånger.
Den som först når mållinjen utan ha tappat sin pannkaka har vunnit.

Det låter svårt tycker jag. Hoppas inte priset är pannkakor. I den lilla engelska byn Olney har man anordnat pannkakslopp i mer än 460 år.
En aktivitet för helgen kanske !!!!!!!!!!!!!
Tror jag äter pannkakot efter ärtsoppan en torsdag i stället.

Inga kommentarer: